torsdag 27 juli 2017

Closet tour + Hur du får din garderob att passa perfekt för just dig och dina kläder & maximera utrymmet


Closet tour+hur du får din garderob att passa perfekt för just dig och dina kläder

Så här ser min garderobsvägg ut. Jag har valt att använda hela min ena vägg i mitt rum till min garderob så att jag får plats med så mycket som möjligt!
Jag kan börja med lådorna längst ner till vänster. I ena har jag pyjamas shorts och pyjamasbyxor och pyjamas toppar och pyjamas t shirts. Och i den andra underkläder.

Min skohylla har jag ingen dörr för eftersom jag tycker det skulle bli för kompakt med dörrar över alla garderobsdelar. Tycker också att det är snyggt att ha synligt en hylla med skor eller väskor.

Då jag öppnar första två dörrarna ser det ut såhär. Detta är min stilrena sida av garderoben, med det menar jag att här har jag skjortor, kavajer, blusar och liknande.

Belysning är en viktig del av garderoben för mig, särskilt på vintern då det är mörkt ute och då lyser inte taklampan upp så bra ända in i garderoben så då är en lampa bra att ha där. Lampan jag har kommer automatiskt på då jag öppnar garderoben så det är praktiskt!


På första hyllan har jag de jeans som jag använder oftast så att de ska vara lätta att ta då jag ska bestämma outfit. Och jag rullar ihop jeansen för då slipper jag linjer av var de varit vikta!

På andra hyllan har jag basic svarta och vita toppar. Dem har jag placerat här eftersom jag vill ha dem nära till hands då jag oftast använder dem i samband med något av det som hänger ovanför.


På andra hyllan har jag också några små väskor och några necessärer.

På sista hyllan har jag glittriga smycken som passar till kläderna jag har i den här delen av garderoben. Jag har också några skor på den här hyllan. Mina vintermorgontofflor har fått flytta in här nu på sommaren då de är för varma att använda nu då jag istället använder mina lite svalare sommarmorgontofflor haha. Så de är där bara tillfälligt. Då jag i framtiden köper flera par skor kommer de att rymmas på den här hyllan! :-)

Här har jag träningskläder och mera "sporty" kläder t-shirts med tryck på t.ex Calvin klein, Adidas eller nike, mera sportiga skjortor och liknande! Här på bilden ser det väldigt tomt ut men det är för att nästan alla mina träningskläder är i användning just nu då jag är och springer nästan varje dag och i garderoben vill jag bara ha nytvättade kläder.

På första hyllan har jag de kepsarna som jag oftast använder.

På den mittersta hyllan har jag träningsbyxor/träningsshorts, yogapants osv. (samma här nästan alla är i användning så det ser väldigt tomt ut haha). På sista hyllan har jag mina nike air force och ett par nike springskor samt en träningsväska.

Här på nästa del av min garderob är min skohylla. Har också min guess väska och min gant klocka där så att de ska vara enkla att ta då jag ska ha dem och inte längst in i garderoben!
I den andra delen har jag mina somriga toppar och offshoulders och några klänningar där uppe!

Här nere har jag shorts och kjolar. (Även här är det väldigt tomt då de flesta är i använding just nu .)
Under dem har jag mina solglasögon. Och på den sista hyllan har jag Några väskor.

Obs! Alla bruna stänger som finns i garderoben ska målas vita, jag har bara inte gjort det ännu.

Här är en liten byrå, i den första har jag strumpor och i den andra har jag simkläder.

Ovanför den har jag en ställning med de smycken jag använder oftast.

Jag har en också en stor låda under sängen där jag har mjukiskläder och kläder jag inte använder så ofta men den mindes jag inte att fota, kom på det först nu då jag höll på göra inlägget!

Här kommer en överblick av garderoben! :-)



Så där fick ni se hur min garderob ser ut! Efter att ni läst allt här under kanske ni förstår bättre varför jag organiserat på det här sättet. Jag har jobbat med min garderob i ca 4 års tid och lärt mig en hel del under åren vad som passar för mig och nu har jag den perfekta garderoben för mina behov! Om man jämför hur mina garderober ska se ut egentligen från bruksanvisningarna då jag byggt ihop dem och var hyllorna ska finnas är det HELT OLIKA jämfört med hur den ser ut nu! Jag har lagt till flera stora hyllor, tagit bort många hyllor, lagt till stänger att hänga kläder på (eftersom att jag föredrar att hänga upp mina kläder då jag enklast får tag i dem då) och köpt till flera garderobsdelar osv. Min drömgarderob är en stor walk - in closet, och i framtiden kommer jag att skaffa en sådan. Men i nuläget är jag ändå nöjd med den garderob jag har då den är precis som jag vill ha den. Att få till den perfekta garderoben för dina behov är ett pussel, men här har jag mina tips som kanske kan hjälpa dig på vägen! :-) 


Hur du får din garderob att passa just DIG OCH DINA kläder perfekt och maximera utrymmet:

1. Först av allt då du bestämmer vilken typ av garderob du ska ha, ska du tänka på några saker:

a) Hur stort är utrymmet där du tänkt lägga din garderob? Mät och ta med måtten då du går till affären där du planerat köpa garderob. Detta är väldigt viktigt för att garderoben ska passa in i rummet. Det går att köpa olika garderobsdelar från olika möbelaffärer, alla MÅSTE inte vara från samma affär. De kan ändå passa tillsammans.
b) Hurudana dörrar gillar du mest? Skjutdörrar (tänk på att om du väljer skjutdörrar går det oftast inte att ha upp hela garderoben samtidigt utan då du öppnar ena sidan stängs den andra, detta kan bli frustrerande i längden), vanliga dörrar med handtag, draperi,  några dörrar och några hyllor/skåp öppna, inga dörrar alls osv det finns många alternativ.
c) Hur vill du ha dina kläder? Hängande? I högar? Vikta? Både och kanske? Vilken garderob passar bäst till dina behov? Ifall att du vill ha endera mera utrymme för kläder att hänga men i din garderob finns det mest hyllor, ta bort hyllorna och skruva fast en stång (svårare än så behöver det faktiskt inte vara, bara lite kreativitet som krävs).
d) Vilken typ av kläder har du mest av, långa, korta, medellånga? För att maximera utrymmet i garderoben utan att det blir trångt och svårt att hitta vad du söker behöver du planera din garderob noga och designa om den så den passar just dina kläder. Glöm inte bort dina jeans, hur vill du ha dem? Hängandes, ihop rullade (detta sätt undviker onödiga linjer där jeansen varit vikta), i en låda, på en hylla?
e) Vill du också ha rum för dina accessoarer? Solglasögon, väskor, skor eller kanske smycken? Hattar eller kepsar? Isåfall måste du också ta det i beaktande när du planerar utrymmet för dina kläder.
f)Har du redan en garderob och har inga planer eller behov att köpa en ny, men vill ändå att den passar dina kläder bättre? Det går hur bra som helst på vilken garderob som helst! Fundera bara på det som stod i punkt c, d och e. Och då du funderat på det gör du helt enkelt bara om den som du vill ha den.

2. Då du ska planera hur du ska lägga hyllor & stänger i din garderob ska du också tänka på hur du sedan vill organisera.  Det finns både nackdelar och fördelar med de olika sätten.
Några alternativ är: 

- Efter färg
Nackdelar: Kan vara svårt om man har mycket olika färger och mönstrade kläder.
Fördelar: Om du är perfektionist är detta bra alternativ och enkelt att hålla reda på plaggen än om färgerna är huller om buller.

- Enligt säsong
Nackdelar: Detta sätt kräver att du har en ganska stor garderob (iallafall om du har mycket kläder), vinterjackor, kappor osv tar mycket utrymme. Bäst är det att försvara vinterkläder på något annat ställe under sommaren och sommarkläder någon annanstans på vintern om man har möjlighet.
Fördelar: Man vet var man har kläderna och jag föreslår att ha sommar och vinter kläder i skilda sektioner i garderoben och inte blandade.

- Samma typ av kläder tillsammans
= t.ex att hänga alla klänningar på ett ställe, vika alla t-shirts i en hög, alla pyjamasar i samma låda, hänga alla skjortor på ett ställe, alla kavajer på ett ställe, träningskläder på ett annat osv, osv.  
Nackdelar: Svårare ifall man vill färgkoordinera sin garderob.
Fördelar: Du hittar super enkelt exakt den typ av klädesplagg du söker. (förutsagt att du känner din garderob så pass bra att du vet var du har vad!)

- Enligt humör
Nackdelar: Svårare att organisera efter färg ifall man även skulle vilja det.
Fördelar: Om du ofta på morgonen (eller annan tid på dygnet) har svårt att välja vad du ska ha på dig är det här perfekt. Eftersom att du när du vaknar och öppnar din garderob beroende på om du känner för att klä upp dig mera öppnar du den sidan av garderoben eller om du känner för att bara klä dig vardagligt eller kanske lite mera sportigt öppnar du den sidan i garderoben som har den typen av kläder.

- Enligt märken
= t.ex alla gina trickot kläder bredvid varandra, alla h&m bredvid varandra, alla Zara kläder bredvid varandra alla från Gant på ett ställe och alla Odd molly på ett ställe osv, osv.

Nackdelar: Blir lätt stökigt och svårt att hitta det man söker. Kan också göra det svårt att bestämma vad man ska ha på sig. Med andra ord ett opraktiskt sätt iallafall om man har många olika märken i sin garderob vilket de flesta har.
Fördelar: Man vet väl var man har de olika märkena..? Kom inte på någon annan fördel precis.

Vilken av dessa använder jag?
Jag har organiserat både enligt humör (sportigare och mera tränings kläder på ett ställe och stilrena kläder på ett annat). På den stilrena sidan har jag också försökt organisera efter färg så gott det går. Jag har också organiserat så att liknande typ av kläder är på samma ställe som t.ex jeans, toppar, skjortor & kavajer, kjolar & shorts och träningskläder.
Sammanfattning: Alltså måste man inte endast organisera på ett av dessa sätten om man inte vill utan man kan blanda dem på det sätt som passar just dig.

Organiseringstips:

3. Små accessoarer i praktisk förvaring
Smyckesställningar är perfekta för smycken och på så sätt håller man koll på vad man har för smycken och var. Går också att ha de smycken man använder oftast på en ställning och resten förvarat i en låda t.ex.
Solglasögon finns det många olika sätt att förvara, några exempel är på en klädhängare eller i olika fack eller på en hylla. Iallafall rekommenderar jag att lägga dem på ett ställe där de inte rispas eller går sönder då de ofta är väldigt ömtåliga.
Skärp går att hänga upp eller att lägga på en hylla eller i en låda t.ex.

4. Skor och väskor
Skor och väskor tar ofta mycket plats, men är ändå saker man gärna har nära till hands då man behöver dem. Därför rekommenderar jag en hylla för skor och väskor Egentligen tar det inte så mycket extra rum om man jämför med allt utrymme som går åt om skorna ligger på golvet och väskorna lite här och var.

Hoppas det här inlägget har hjälpt dig åtminstone lite närmare din drömgarderob! Om man har en garderob man är nöjd med är det både enklare och roligare att välja kläder. 
Lycka till!

Obs! Vad tycker ni om sådana här inlägg? Ni får gärna kommentera vad ni tycker! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar